Den Tapte Leonardo
Tidlig på 1500-tallet ble Leonardo Da Vinci bedt om å male et veggmaleri som skulle avbilde “Kampen i Anghiari” fra 1400-tallet, også kjent som den tapte Leonardo, i Salone dei Cinquecento (hallen av de fem hundre), som befinner seg i Vecchio palasset i Florence. Da Vinci tok på seg dette oppdraget og dekorerte den ene veggen i hallen. Samtidig hadde Da Vincis rival Michelangelo fått i oppdrag å male veggen på den andre siden, “Kampen i Cascina”. Dette var også den eneste gangen disse kjente kunstnerne har jobbet sammen på samme prosjekt. Begge disse maleriene ble derimot aldri ferdige, Da Vinci selv gav opp prosjektet da eksperimentell maling slo tilbake, og rant istedet for å tørke. Michelangelos maleri ble til slutt kuttet opp av Bartolommeo Bandinelli i sjalusi.
Rundt førti år senere ble det bestemt at hallen skulle males på nytt, og de tidligere planene for dekorasjon av hallen ble tapt, samt maleriene av både Da Vinci og Michelangelo. Det var Giorgio Vasari som hadde fått oppdraget om å redekorere hallen. Han hadde tidligere skrevet om Da Vincis maleri, og utrykket dyp beundring for det. På maleriet hans som dekket Da Vincis maleri, “Kampen Marciano i Val di Chiana”, ble det på et grønt flagg funnet ordene “cerca trova”, som betyr “den som leter vil finne.” gant barn
Det ble derfor teorisert at Vasari aldri malte direkte over Da Vincis maleri, og senere forskning har vist at det er et lite mellomrom mellom Vasaris maleri og den faktiske veggen. Det har også blitt tatt malingsprøver fra innsiden av veggen som matcher prøver tatt fra Da Vincis tidligere malerier. Det kan altså være at den tapte Leonardo ikke er tapt allikevel.
Det er derimot ingenting som kan garantere at maleriet faktisk er der. For å finne det ut sikkert, måtte Vasaris maleri fjernes, et forslag som ringte stor misnøye hos lokalfolket, ettersom det er stor risiko for å skade maleriet. Det er også sagt at siden maleriet ikke er verdt å finne til om det skulle være det, ettersom det ikke har blitt gjort noe for å bevare det. Malingen hadde ikke holdt seg perfekt hele denne tiden, og det er høyt sannsynlig at maleriet er ødelagt. Selv om det skulle befinne seg bak veggen intakt, er det ikke forsvarlig å ødelegge verket til en annen kunstner for å finne det, risikoen er for stor.
Maleriene, både Da Vinci og Vasari sine kunstverk, har i senere tid vekket stor interesse for sin helt spesielle historie. Den Tapte Leonardo vil nok aldri bli gravd frem, men viten om at det muligens finnes, og at Vasari kan ha jobbet ekstra hardt for å bevare det, er og forblir en spennende tanke. Det kan selvfølgelig være at maleriet ikke lenger er der, ettersom prøvene fra malingen enkelt kan bli bortforklart med at det befinner seg et Da Vinci maleri under, og det finnes mange forklaringer på mellomrommet i veggen. Og det er dette som gir saken sin plass som mysteriet om den tapte Leonardo.